Tento článek vznikl na základě mojí přednášky na online konferenci Myslete MIMO zajeté KOLEJE. Ve svém příspěvku jsem se snažila zamyslet nad tím, jak pro svoji každodenní kreativitu v osobním životě i podnikání využít inspiraci. V předchozím příspěvku jsem se snažila zamyslet nad tématem kreativity, tentokrát se pouštíme do samotné inspirace.
Kde se bere inspirace?
Umělecky nadaným jedincům inspirace prostě přichází. Ve formě vnuknutí často před sebou najednou vidí něco „hotového“ – obraz, slovní obrat nebo zápletku či hudební motiv. Pak už stačí se jen ponořit do práce a toto vnuknutí zaznamenat. Přiznejme si to na rovinu, kdo z nás se cítí být umělcem? Víc než to jsme spíš řemeslníky…
Ať je naším denním chlebem práce s textem, fotkami nebo vymýšlení marketingových kampaní, s největší pravděpodobností jste se do své současné úrovně zkušeností dopracovali postupně. Nepřišla k vám jednoho dne ve formě vyššího požehnání. Pracovali jste a postupně jste se zlepšovali.
Velice pravděpodobně jste na své cestě měli nějaké vzory, někoho, koho jste v dobré víře jako studenti napodobovali. Inspirovali se jeho výsledky práce nebo postupy, kterými k nim došel. A přesně to je způsob, jakým může dostat inspiraci do běžného života každý z nás.
Jak pracovat s inspirací systematicky?
Pokud chcete něco kontinuálně tvořit, je dobré si pro své zdroje inspirace najít systém. Ten vám umožní se k poznámkám vracet a ze zdrojů tak aktivně čerpat. Doporučuji svůj systém co nejvíce přenést do online podoby, aby byl dostupný kdykoliv, kdekoliv a třeba nejenom vám, ale i vašim kolegům.
Google Keep
Aplikace pro telefon i počítač, ve které si formou „post-it“ lístečků můžete ukládat poznámky, dělat si v nich barevný systém a dokonce je sdílet se „spolupracovníky“. Hodí se pro rychlé zaznamenávání myšlenek, tvorbu seznamů nebo ukládání odkazů.
Já sama Keep nejčastěji používám ve chvíli, kdy přemýšlím nad slogany, tématy článků nebo obsahem školení. Prostě pokaždé, když potřebuji zachytit myšlenku, která letí kolem a nespadá do žádného většího celku.
Instagram Sbírky
Pokud sledujete lidi nebo firmy, které vás inspirují na Instagramu, doporučuji si jejich posty ukládat a třídit do sbírek. Slouží k tomu ikonka záložky v pravém spodním rohu pod fotkou každého postu. Můžete si tak na později uložit nejenom inspirativní posty, ale třeba také posty lidí, které budete chtít do budoucna oslovit jako influencery pro vaši značku.
Jestli pro své podnikání využíváte vizuální inspiraci, pak je Pinterest jasnou volbou. Můžete zde nejenom vyhledávat obrázky podle klíčových slov a sledovat oblíbené účty, ale taky sami skládat vlastní nástěnky z obrázků mimo Pinterest. Nejjednodušší cestou je nainstalovat si do Google Chrome rozšíření Pinterest, díky kterému máte na každém obrázku kdekoliv na webu tlačítko Uložit a skrz něj si můžete obrázek připinovat na libovolnou svoji nástěnku.
Sdílené dokumenty
Ať už využíváte Google Disk nebo jiné cloudové úložiště, pro objemnější inspiraci ke konkrétním projektům doporučuji vytvořit systém složek, který budete sdílet se svými kolegy. Do takové složky můžete vkládat například seznamy s nápady na nové články nebo kampaně, screenshoty s inspirativními posty / reklamami / mailingy subjektů, které sledujete nebo třeba dokumenty od dodavatelů, které můžete v budoucnu využít.
Díky tomu, že mají ke složce přístup všichni, si časem vybudujete solidní knihovnu inspirace, do které můžete nahlédnou vždy při poradě, když budete plánovat aktivity na další období.
Inspirace v podnikání
V předchozím článku jsem zpracovala několik typů, jak můžete svojí kreativitou obalit již existující teorie a nemuset tak vymýšlet pro svoji značku vše úplně od nuly. Tentokrát bych se chtěla podívat na nástroje, které vám prakticky usnadní každodenní fungování.
Canva
Online grafický editor, který doporučuji každému podnikateli nebo markeťákovi. Existuje i ve free verzi, ale placená, která má k dispozici celou fotobanku, se vám rozhodně vyplatí. I veškerá moje doprovodná grafika v Canvě vzniká.
Její oblíbenost spočívá v jednoduchosti používání. Množství funkcí je oproti nástrojům Adobe velmi omezeno a tak je brzy ovládne i začátečník. Proč ale Canvu zmiňuji v tomto kontextu je obrovská knihovna předpřipravených designů. Ty můžete snadno přizpůsobovat svému vkusu, barevnosti značky i cíli, se kterým grafiku tvoříte.
Velký kámen úrazu totiž býval v tom, že člověk pravidel grafiky neznalý, nedokázal dobře navrhnout strukturu obsahu grafiky. Co se vám s Canvou už nestane, protože v šabloně rovnou vidíte, jak spolu styl a množství textu funguje. Je to skvělý nástroj pro drobné grafiky na sociální sítě nebo do newsletterů. S její pomocí můžete také snadno vytvořit prototyp, jako podklad pro diskusi s kolegy před tím, než pošlete zadání grafikovi.
Šablony pro originální texty
Nedává vám smysl spojení slov „šablona“ a „originální“? Bára Perglová vás přesvědčí o opaku. Jako @tvurcizenacinu pomáhá malým značkám tvořit obsah na sociální sítě a pro jejich eshopy. Díky její struktuře můžete snadno napsat kreativní texty, které budou k zákazníkům efektivně promlouvat. Struktura vám totiž dá mantinely, ve kterých je potřeba se držet, aby ta originalita nebyla až přespříliš.
Titulky, co přitáhnou pozornost
Znáte nástroj Hubspot? Na jejich blogu najdete mnoho zajímavých tipů pro tvorbu obsahu. Zdroj je sice v angličtině, ale díky translatorům v prohlížeči by neměl být problém zásadní sdělení pochopit. Mám velice ráda jejich doporučení na konstrukci titulků pro články. Pokud totiž spojíte jejich doporučení se svojí znalostí zákazníků a témat, která je zajímají, máte v ruce ultimátní inspiraci na to, jak konstruovat články pro svůj web, blog nebo newsletter.
Kdysi jsem na jejich webu našla generátor, který vám vaše klíčové slovo dosadil do 250 různých titulků článků. Dnes se mi nedaří odkaz dohledat, ale pokud by to někoho zajímalo, napište mi a seznam se slovem „korálky“ vám pošlu.
Co dál?
Najděte si takový systém, jaký bude vyhovovat vám i členům vašeho týmu. Díky tomu, že dáte své inspiraci řád, budete mnohem klidnější, protože v každém okamžiku víte, kam se máte obrátit ve chvíli, kde se žádná geniální myšlenka zrovna nechce dostavit.
Komentáře